مدارس طبيعت ذهن كودكان را بيدار مي كند | | چاپ | |
ایران - طرحهای پژوهشی |
پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۶ |
پژوهش هايی كه اخیرا دانشمندان سوئدی و امریكایی روی ٥٠٠ هزار دانش آموز ، انجام داده اند و نتایج آن در مجله « منشور روانشناسی » منتشر شده است ، نشان میدهد در دانش آموزانی كه در مدارس طبیعت تحصیل كرده اند و توانسته اند از محیط محدود كلاس های شان خارج شوند و تجربه لمس طبیعت را پیدا كنند ، آثار افسردگی تا ٤٠ درصد كمتر در آنها مشاهده شده و اختلالات روانی تا ٢٠ درصد در آنها كاهش پیدا كرده است .
ضرورت استفاده از مدارس طبیعت آنقدر است كه وزارت كشور ایالات متحده كه مسوول مدیریت پارك های ملی و حیات وحش است، تصمیم گرفته تا بچه های مدارس را بی واسطه وارد مناطق حفاظت شده كند. تجاربی كه ما در كشور داشتیم، مثل مدرسه كاوی كنج در مشهد ، نشان دهنده این است كه خانواده هایی كه فرزندان شان در این مدارس تحصیل می كنند، از تغییر رفتار مثبت فرزندان شان راضی هستند . در یكی از گزارش هایی كه یكی از خانواده های این دانش آموزان منتشر كرده بود ، به این نكته اشاره شده بود كه فرزند من دچار افسردگی شدید بود و حتی قدرت ارتباط اجتماعی بسیار كمی داشت ، اما از زمانی كه وارد این مدارس شده ، مشكلات رفتاری اش كاهش قابل توجهی داشته است . ما با توجه به این اطلاعاتی كه در دنیا وجود دارد و در ایران هم تجربه شده است ، تصمیم گرفتیم تفاهمنامه ای را با وزارت آموزش و پرورش امضا كنیم و در قالب طرح مدارس جامع محیط زیست (جم) اجازه دهند تا دانش آموزان نیم روز در هفته ، از كلاس ها بیرون بیایند و در محیطی كه در مدارس طبیعت برای شان تعریف شده ، امكان تجربه لمس مواهب طبیعی ، حیوانات و همچنین درخت و میوه ها و حتی كاشت یك بذر و رسیدگی به آن را پیدا كنند و به این ترتیب بتوانیم به صورت خود انگیخته ، بچه ها را عاشق مواهب طبیعی كنیم . مدرسه طبیعت ویژه كودكان ٥ تا ٩ سال است ، در این مقطع سنی كه شامل مهدكودك ها و مقطع ابتدایی است ، قرار نیست آموزش مستقیمی به كودكان ارایه شود ، قرار نیست به بچه ها بگوییم كه وضع كره زمین خراب است و بحران آب داریم و زباله ها بیداد می كنند ، قرار نیست چنین اطلاعاتی به آنها داده شود . بلكه قرار است محیط هایی را فراهم كنیم كه بچه ها بتوانند تجربه لمس حیوانات را داشته باشند ، یك درخت را از نزدیك ببینند ، خاك بازی كنند ، یا مراحل دوشیدن شیر یك گوسفند را ببینند ، بتوانند بذری را در زمین بكارند و از آن مراقبت كنند تا جوانه بزند . این مقطع در سنین كودكی مقطع بسیار مهمی است و هر آموزشی كه ببینند تا همیشه در خاطرشان خواهد بود . بعد از ٩ سالگی به تدریج بچه ها با آموزش های آكادمیك تر روبه رو می شوند و برای شان شرح داده خواهد شد كه وضعیت اقلیمی زیست بومی كه در آن زندگی می كنند، به تفكیك گوناگونی فرهنگی و زیستی ٣١ استان كشور چگونه است . بچه ها در این دوره یاد می گیرند كه در مصرف آب صرفه جویی كنند و زباله ها را تفكیك كنند و چگونه پوشش های گیاهی اطراف مدرسه شان را مدیریت و حفاظت كنند و مشكلات محیط زیستی محل زندگی شان را به كمترین حد ممكن برسانند |